Univ.-Prof. Dr. Christopher WILLIAMS

Christopher WILLIAMS

Akademischer Titel: Univ.-Prof. Dr.

Tätigkeitsbereich: Univ.-Prof. für MAK mit den Schwerpunkten AR und EEK

E-Mail: christopher.williams@gmpu.ac.at

Künstlerisch-Pädagogisches Profil

English version:

Christopher A. Williams (1981, San Diego) makes and researches (mostly) experimental music. He is a professor of artistic research with an emphasis in performance at the Gustav Mahler Private Universitz for Music. He leads the research project “(Musical) Improvisation and Ethics” (Austrian Science Fund ZK 93) at the University of Music and Performing Arts Graz. As a composer and contrabassist, his work runs the gamut from chamber music, improvisation, and radio art to collaborations with dancers, sound artists, and visual artists. Performances and collaborations with Derek Bailey, Compagnie Ouie/Dire, Charles Curtis, LaMonte Young’s Theatre of Eternal Music, Ferran Fages, Robin Hayward (as Reidemeister Move), Barbara Held, Christian Kesten, Christina Kubisch, Liminar, Maulwerker, Charlie Morrow, David Moss, Andrea Neumann, Mary Oliver and Rozemarie Heggen, Ben Patterson, Robyn Schulkowsky, Ensemble SuperMusique, Vocal Constructivists, dancers Jadi Carboni and Martin Sonderkamp, filmmaker Zachary Kerschberg, and painters Sebastian Dacey and Tanja Smit. This work has appeared in various North American and European experimental music circuits, as well as on VPRO Radio 6 (Holland), Deutschlandfunk Kultur, the Museum of Contemporary Art Barcelona, Volksbühne Berlin, and the American Documentary Film Festival. Williams’ artistic research takes the form of both conventional academic publications and practice-based multimedia projects. His writings appear in journals such as the Journal for Artistic Research, Critical Studies in Improvisation, TEMPO, Contemporary Music Review, Journal of Sonic Studies, Open Space Magazine, and diverse anthologies. Williams has received scholarships, grants, and prizes from the University of California, the Darmstadt Summer Courses, the Arts Council of Catalunya, Goethe Institut, Hauptstadtkulturfonds Berlin, Festival Acanthes, and the American Documentary Film Festival. He co-curated the Berlin concert series KONTRAKLANG and the salon series Certain Sundays. Williams holds a B.A. from the University of California San Diego (Charles Curtis, Chaya Czernowin, and Bertram Turetzky); and a Ph.D. from the University of Leiden (Marcel Cobussen and Richard Barrett). His native digital dissertation “Tactile Paths: on and through Notation for Improvisers” is available at http://www.tactilepaths.net/.

Website: http://www.christopherisnow.com/

Photo credits: Karin Lernbeiss

Deutsche Version:

Christopher A. Williams (1981, San Diego) macht und erforscht (hauptsächlich) experimentelle Musik. Er ist Professor für künstlerische Forschung mit dem Schwerpunkt Performance an der Gustav Mahler Privatuniversität für Musik. Er leitet das Forschungsprojekt „(Musikalische) Improvisation und Ethik“ (Österreichischer Wissenschaftsfonds ZK 93) an der Universität für Musik und darstellende Kunst Graz. Als Komponist und Kontrabassist reicht sein Schaffen von Kammermusik, Improvisation und Radiokunst bis hin zur Zusammenarbeit mit Tänzern, Klangkünstlern und bildenden Künstlern. Auftritte und Zusammenarbeit mit Derek Bailey, Compagnie Ouie/Dire, Charles Curtis, LaMonte Youngs Theatre of Eternal Music, Ferran Fages, Robin Hayward (als Reidemeister Move), Barbara Held, Christian Kesten, Christina Kubisch, Liminar, Maulwerker, Charlie Morrow, David Moss, Andrea Neumann, Mary Oliver und Rozemarie Heggen, Ben Patterson, Robyn Schulkowsky, Ensemble SuperMusique, Vocal Constructivists, die Tänzer Jadi Carboni und Martin Sonderkamp, der Filmemacher Zachary Kerschberg sowie die Maler Sebastian Dacey und Tanja Smit. Diese Arbeit wurde in verschiedenen nordamerikanischen und europäischen experimentellen Musikkreisen sowie bei VPRO Radio 6 (Holland), Deutschlandfunk Kultur, dem Museum of Contemporary Art Barcelona, der Volksbühne Berlin und dem American Documentary Film Festival aufgeführt. Williams' künstlerische Forschung erfolgt sowohl in Form von konventionellen akademischen Publikationen als auch in Form von praxisorientierten Multimedia-Projekten. Seine Schriften erscheinen in Zeitschriften wie dem Journal for Artistic Research, Critical Studies in Improvisation, TEMPO, Contemporary Music Review, Journal of Sonic Studies, Open Space Magazine und diversen Anthologien. Williams erhielt Stipendien, Förderungen und Preise von der University of California, den Darmstädter Ferienkursen, dem Arts Council of Catalunya, dem Goethe Institut, dem Hauptstadtkulturfonds Berlin, dem Festival Acanthes und dem American Documentary Film Festival. Er ist Ko-Kurator der Berliner Konzertreihe KONTRAKLANG und der Salonreihe Certain Sundays. Williams hat einen B.A. von der University of California San Diego (Charles Curtis, Chaya Czernowin und Bertram Turetzky) und einen Ph.D. von der Universität Leiden (Marcel Cobussen und Richard Barrett). Seine native digitale Dissertation „Tactile Paths: on and through Notation for Improvisers“ ist verfügbar unter http://www.tactilepaths.net/.

Website: http://www.christopherisnow.com/

Fotografin: Karin Lernbeiss.